zaujímavé články

Ajurvéda a šport I.

Keď bude naše telo v dobrej kondícií, budeme mať väčšiu silu, život bude krásny, dlhý a užitočný.

Čo je to šport? Aký je rozdiel medzi pohybom, cvičením, športom, aktivitou, prácou?  Vždy telo vykonáva nejaký pohyb, telu je to jedno, to len naša myseľ kategorizuje, či je to práca, beh, lezenie, bicyklovanie, hokej, golf alebo okopávanie políčka.  Dôležité je, že sa pretiahnu šľachy, väzy, úpony, svaly, kĺby. 

V Ajurvéde tiež platí aké je telo taká je myseľ.  Vysušené telo, vysušená myseľ (zvýšená Vát) – nerada mení svoje zvyky, stále myslí na to isté do kola, nerada sa hýbe je skostnatená.  To znamená, že vaše telo veľa napovie aj o stave vašej mysli. 

Na to aby sme fungovali potrebujeme energiu, hormóny, enzýmy, šťavy a to všetko je potrebné vytvoriť. Keď nemáme pohyb, nezabezpečíme vytvorenie enzýmy a hormóny, následne sa zvýši tvorba tukov a začne sa nám hromadiť v tele odpad.  Všetko je to záležitosťou pohybu, pohybom spracujeme hmotu Kaf a pohybom pridáme do tela Pitt (oheň).  Keď obmedzíme pohyb ublížime celému telu, utekáme od zdravia a privolávame si choroby.

V našej západnej kultúre zväčša cvičíme pre pekné telo, ale krásne telo ešte neznamená, že je telo zdravé a že rozsah jeho pohybu je taký ako má byť (dá sa zistiť podľa rôznych cvičení).  Často nepočúvame samých seba, vieme veľmi málo o priateľstve so samými sebou.  Hovoria nám „nestoj tu len tak, rob niečo“.  Nevieme vydržať sami so sebou len tak v tichosti samoty a v kľude 10-15nimút.  Našou motiváciou je porovnávanie sa s ostatnými, nie vnímaním toho čo naozaj potrebujeme.  Hodnotia nás podľa úspešnosti, napr.: úspešný športovec, nie podľa toho kto naozaj v skutočnosti sme.  Chceme všetko rýchlo a hneď.  A niekedy nám ide o výkon na úkor nášho tela, mysle alebo duše. 

Podľa Ajurvédy cvičenie a šport by mali udržiavať vnútorný balans fyziológie ako celku, posilňovať všetky orgány a posilňovať organizmus, aby bol odolnejší voči chorobám.  Cvičenie by malo stres redukovať, nie ho zväčšovať a z dlhodobého hľadiska športovanie s potešením a radosťou nám prinesie viac zdravia ako nútenia tela do svojich limitov na dosiahnutie dočasnej hraničnej skúsenostiV jednom z klasických diel Ajurvedy Charak Samitha je napísané:

“Ten kto cvičí do krajnosti, jeho sila náhle zmizne, ako keď sa lev pokúša vliecť slona.”

Uvádzam zopár doporučení o ktorých môžete popremýšlať a sami sa rozhodnúť či ich vezmete v úvahu pri svojom ďalšom športovaní alebo okopávaní záhradky:

  • už ráno začnite s popreťahovaním celého tela, inak povedané obnovou životnej energie – Prány dokonalé popreťahovanie je dobrý začiatok.  Pokiaľ telo neponaťahujete, nenaštartuje sa správne a vaša myseľ bude pomalá.  Podľa Aurvédy sa má človek ponaťahovať, kedykoľvek je to potrebné. 
  • zasmejte sa, a smejte sa tak po dobu 5minút, skúste to.  Vnímajte koľko kyslíka ste nadýchli a zároveň ste pomasírovali vnútorné orgány.
  • urobte niečo pre radosť
  • podľa fyziologického biorytmu človeka je najvhodnejšie cvičiť ráno medzi 6 a 10 hodinou.  Večer je najvhodnejší na relaxáciu, oddych a rekreáciu.  A čo sa týka ročného obdobia, v lete nie je vhodné cvičiť cez obed počas najväčšieho tepla a všeobecne by sme mali cvičiť viac na jeseň, v zime a na jar, ako v lete
  • pri cvičení vnímajte a počúvajte svoje telo, aby ste vedeli, pochopili, kde je vaša dokonalosť a zbytočne ste si neublížili, a neporovnávajte sa s nikým, nesúťažte dokonca ani sami so sebou
  • zamerajte sa na proces nie na výsledok
  • sústreďte sa plne na pohyb alebo dýchanie, zväčša na jedinú myšlienku - to znamená, že keď beháte tak behajte a nebuďte v mysli niekde v minulosti al. budúcnosti,
  • zapájajte do pohybu iba najnutnejšie svaly - pri cvičení zbytočne míňame príliš veľa energie, jóga s energiou šetrí;
  • zabezpečte telu vyváženosť pravej aj ľavej strany – športujte tak, aby ste mali obe polovice tela rovnako zaťažené
  • požívajte správne chrbticu, pretože stav chrbtice nám ovplyvňuje nielen medzistavcové platničky ale aj vnútorné orgány, dýchanie 
  • športujte iba na 50% svojich kapacít, to že sme ich dosiahli zistíte, keď sa začnete výdatne potiť alebo začnete ťažko a namáhavo dýchať (keď už nemôžete dýchať nosom a začnete dýchať ústami), v tomto momente by ste mali prestať alebo spomaliť. 
  • správne dýchajte – zabezpečte telu dostatok kyslíka, aby ste predišli tvoreniu kyseliny mliečnej vo svaloch a následne kŕčom (plus viď nižšie Pranajama*)
  • športujte pravidelne.  Podľa Ajurvédy telo viac získava z pravidelného cvičenia, aj keď pracuje len na 50% ako jeho preťažovaním 2 x do týždňa 2 hodinami.  Podľa klasických Ajurvédskych textov pri dodržaní pravidelnosti sa telo stáva silnejším, energickejším, flexibilnejším, s dobrou výdržou.  Ďalej srdce a ďaľšie vnútorné orgány sa posilnia, trávenie sa stimuluje a myseľ sa stáva pokojnou a vyrovnanou.
  • po športe relaxujte plnohodnotne – vedome autosugestívnou relaxáciou, kde uvoľníte celé telo ako sú kĺby, vnútorné orgány, a aj svaly na tvári, správna relaxácia pôsobí anabolicky, t.j. dobíja nás energiou 
  • po cvičení by ste sa mali cítiť lepšie a viac energicky nabití ako pre tým.  Podľa Ajurvédy vyčerpanosť je známkou “nezdravého” cvičenia.
  • pravidelne jedzte kvalitné jedlo, ktoré je čerstvé, satvické**, varené.  Zdrojom pre fungovanie tela je jedlo.  Pre dobrú kondíciu je kvalitné jedlo na prvom mieste
  • majte pevnú vôľu, pre kondíciu je to veľmi podstatná vec
  • posilňujte svoju myseľ, ak má človek slabú myseľ môže byť akejkoľvek konštitúcie nepomôže to
  • ak máte nejakú zostavu, je vhodné ju cvičiť opakovane (nie striedať zostavy) aby sme zabezpečili svoje postupné zveľaďovanie
  • staňte sa priateľmi sami sebe.

 

Cvičiť by ste nemali keď sa cítite vyčerpaní, keď ste chorí, hladní al. smädní.  Necvičte bezprostredne pred al. po jedle, (počkajte 2-3 hodiny, ale prechádzku po jedle si môžete kľudne dopriať, napomôže to vášmu tráveniu).  Ženy, počas menštruácie, tehotenstva, a nejaký čas po pôrode, by mali cvičiť veľmi zľahka al. vôbec (to sa netýka určitých jógových pozícií a prenatálnych a post natálnych cvičení)

Pre profesionálnych športovcov sú vyššie uvedené Ajurvédske návody aplikovateľné len do určitej miery.  Čo však môžete pre svoje profesionálne telíčka urobiť je aspoň sa o ne dobre postarať – masážami, procedúrami (napr.: Panča karma - Ajurvédska očistná terapia), vhodným jedlom, a vhodnou relaxáciou, meditáciou, čo vám zlepší nielen zdravie ale aj výkonnosť.

A na záver, majte pocit radosti z pohybu samotného a vždy ho robte naplno, lebo je vlastne jedno čo robíte.  Napr.: keď naťahujete ruku poriadne ju prepnite, k tomu pekne dýchajte a to všetko s radosťou.  A ak to takto budete robiť celý deň, nebudete potrebovať ani 15min na cvičenie:o).

_______
*Pranajáma – predstavuje súbor rôznych dýchacích techník – pránická (vesmírna) energia sa nám dostáva do celého tela, napr.: pri správnom spievaní mantry OM usadeniny nalepené na orgánoch začnú odpadávať, Ajurvéda hovorí, že Pranajáma je veľká pilulka, zabezpečujúca regeneráciu, je to najväčšia detoxikácia.  Pranajáma je ozdravujúca a jógové cvičenia udržujúce.

**Satva – je jedna z troch gún (z 3 gún Satva, Radžas, Tamas vzniklo 5elementov) a predstavuje princíp svetla, vnímavosti, inteligencie a harmónie, ako aj láskavosť, pravdivosť, spravodlivosť, múdrosť, nepripútanosť, odpustenie. Kde je dominantná Satva, tam je hodnota pravdy, spravodlivosti, pokory a vývoja všetkého dobra. Napr.: satvické rastlinky prinášajú jemné sily, ktoré podporujú vývoj mysle 


 Ajurvéda a šport II.

Športy pre Vát konštitúcie: Ľudia s Vát konštitúciou, majú menej sily a “krehké“ končatiny.  Pre nich sú vhodné pomalé, kľudné, plynulé cvičenia a cvičenia s miernou záťažou, také ktoré zabezpečia kontinuálny pohyb na 15-20min.  Sem patria prechádzky, plávanie, tanec a bicyklovanie.  Títo ľudia by sa mali zamerať na to, aby sa neptretrénovali, v zime by mali preferovať indoorové športy až pokiaľ nie sú schopní odolávať studenému počasiu.  

Športy pre Pitt konštitúcie: Svaly ľudí s konštitúciou Pitt sú veľmi pružné, ohybné.  Tu treba dávať pozor, lebo keďže sú ohybné v prípade prílišného napnutia urobí šlacha PINK a je to, natrhnutá šlacha. Títo ľudia majú dobrú termoreguláciu a sú stredne silní, môžu robiť športy vyžadujúce väčšiu silu a námahu a stačí tiež 15-20min denne.  Vhodnými cvičeniami sú vodné športy - plávanie a surfovanie, akékoľvek outdoorové športy - lyžovanie, lezenie, bicyklovanie, ľahký jogging, a všetky tímové a loptové hry. Títo ľudia radi cvičia jógu, pretože je pre nich jednoduchá, ich svaly, úponu a šľachy sú až príliš pružné, preto ak cvičiť jógu tak posilovaciu. 

Športy pre Kaf konštitúcie: Ľudia s Kaff konštitúciou sú pevne stavaní (niekedy až korpulentní).  Títo ľudia budú profitovať z pravidelnosti cvičenia najviac, hoci obyčajne nemajú veľkú motiváciu.  Ich športová aktivita by mala byť povzbudzujúca, aktívna, zahrievajúca, oživujúca.  Môžu robiť vytrvalostné športy, jogging, behy na dlhú trať, a veslovanie ak majú na to výdrž.  Pre nich je optimálne cvičiť 15 – 30 min denne. 

Pre Vát konštitúciu alebo pre konštitúciu už so zvýšenou Vát je vhodné pred zahájením tréningového plánu začať s masážou, napríklad celotelovou olejovou masážou Abhyanga na uvoľnenie celého tela, svalov a šliach; vhodná je aj klasická masáž, alebo iná procedúra, ktorou sa uvoľnia šľachy, svaly, kĺby, potom môže nasledovať masáž Dáta Snéhan na zlepšenie rozsahu pohybu tela a už následne pravidelne cvičiť.  Aj ľudia s konštitúciou Pitt a Kaf môžu mať Vát poruchu v oblasti kĺbov a svalov (stuhnutie), tu môžeme s časti postupovať ako pri Vát poruche.

Pre všetky typy konštitúcií sa doporučuje pred samotným športom začať so zahrievaciou fázou.   Následne uvádzam, jazykom a Ajurvédy, príklad ako môžu pôsobiť externé faktory - počasie, masáže, cvičenie, jedlo atď., na svaly človeka:

Predstavte si kus surového bravčového mäska na tanieri (to bude predstavovať vaše svaly)
teraz na to mäso začnite fúkať fénom studený vzduch (Vát), čo sa stane – mäso bude chladné, nepružné, stuhnuté, usušené  (viete si asi predstaviť čo sa stane ak sval v takomto stave zaťažíte).  Teraz si zoberieme teplý sézamový olej a budeme ho svižne vtierať (vytvárať teplo - Pitt) do nášho kusu studeného mäsa, čo sa stane? Mäsko nám pekne zmäkne je pružné, ľahko tvarovateľné, prehriate (keď zaťažíte takýto pripravený sval, pekne s vami spolupracuje, ale pozor na Pitt konštitúcie!).  Ďalej polejme omáčkou (tá môže obsahovať rôzne látky – tuky, toxíny, cukry, bielkoviny atď.) dáme do chladničky ochladiť (Kaf), čo s
a stane?

Vaša IP adresa je: 35.175.191.168
Created by www.zencart.sk. Powered by Zen Cart
Get a Web Design Quote